Col·labora-hi

Si vols crear el teu propi vídeo temàtic o enregistrar una bona experiència docent, aquí t’expliquem com fer-ho. També pots veure el vídeo introductori que hem preparat per a tu.

Si tens més dubtes, necessites suport tècnic o vols més aclariments sobre el projecte Mestresclass, escriu-nos a mestresclass arrova uoc.edu o envia’ns un tuit a @mestresclass.

Durant el mes de juliol hem preparat un curs d’estiu introductori sobre l’autoedició de vídeos per a usos educatius. Aquí hi trobaràs tota la informació.

 

1. Crear un vídeo i compartir-lo a la xarxa

1.1. Generar la idea
1.2. Escollir la tipologia de vídeo adient
1.3. Elaborar un guió
1.4. Crear els elements descrits a la guia d’estil
1.5. Editar el vídeo
1.6. Publicar el vídeo

2. Tipologies

3. Exemples

Ja tens un vídeo temàtic fet o una bona pràctica docent?

Emplena aquest formulari

Ets col·laborador i ja tens accés, inicia sessió

També pots enviar-nos un correu a mestresclass arrova uoc.edu o un tuit amb el vincle del vídeo a @mestresclass

Descarrega

els arxius que necessites per editar els teus propis vídeos

accedeix al llistat d’arxius

1. PautesTornar al menú

1.1. Generar la idea

El primer que ens cal per elaborar un vídeo temàtic per al projecte Mestresclass és una bona idea. Aquesta idea representa l’embrió del projecte i servirà per donar pas a la generació d’un guió, element imprescindible per construir una estructura sòlida del nostre vídeo.

Aquesta idea pot sorgir de diverses formes:

  • A partir dels dubtes que han sorgit durant una classe.
  • Per iniciativa o inquietuds pròpies del professor.

En tot cas, hem de tenir en compte que el públic objectiu d’aquest producte són els mateixos estudiants de secundària, per tant, cal que el nivell dels continguts estigui adaptat a aquests.


1.2. Escollir la tipologia adientTornar al menú

Un cop decidida la idea ens cal veure quina tipologia de vídeo és la més adient per representar-la. Per això, podem escollir entre les tres tipologies del llistat següent (o d’altres, si sou experts en edició digital), ordenades de menor a major dificultat de realització:

  • Tipologia 1: Gravació de veu i imatges relacionades.

    • Tipologia 2: Gravació de veu i captura de pantalla (screencast).

    • Tipologia 3: Gravació de veu, imatge física del professor a classe i captura de pantalla.

Aquestes tres tipologies estan descrites en l’apartat 2 d’aquestes instruccions, on també podreu veure exemples clars de la seva aplicació, i també en el vídeo model.

1.3. Elaborar un guióTornar al menú

Tant si hem escollit fer una gravació de veu com un vídeo més complex, necessitarem elaborar un petit guió per tal d’estructurar la narració del contingut que vulguem explicar. Les pautes per elaborar un guió partint d’una idea prèvia són:

1. Realitzar un estudi previ

Fase en què es recopila tota la informació necessària per al vídeo. En aquesta fase decidirem quin contingut tenim, ja siguin imatges o presentacions en PowerPoint, o bé si necessitem crear-ne de nou, per exemple gravant en vídeo un professor/professora impartint una classe. En el cas que es tracti d’una gravació de veu, n’hi haurà prou amb redactar les idees clau del que es vol explicar.

2. Estructurar el guió

Cal que donem ordre als elements recopilats en la fase d’estudi previ. És important decidir-ne l’ordre correcte, ja que el vídeo és un format que presenta els continguts de manera seqüencial, és a dir, l’usuari o alumne no podrà navegar pels continguts, sinó que es limitarà a observar passivament. Per aquest motiu cal prestar especial atenció a aquesta part:

  • Ordenant els elements de manera lògica per a la seva comprensió.
  • Establint-ne la durada adient per ser visualitzats còmodament.
  • Procurant que el resultat sigui àgil, que tingui un bon ritme i una durada màxima d’entre 3 i 5 minuts, per tal de mantenir l’atenció dels alumnes.

3. Redactar el text (veu en off)

En el mateix document del guió, redactarem el text que més tard enregistrarem i que acompanyarà les imatges o captures del nostre vídeo.

Hem de tenir en compte que:

  • Cal que utilitzem un llenguatge clar i entenedor.
  • És millor que siguin frases curtes i concises; utilitzeu bé els signes de puntuació (punts, comes…).

1.4. Crear els elements descrits a la guia d’estilTornar al menú


Accedirem a l’apartat de descàrregues, i ens descarregarem la guia d’estil. Tot seguit descarregarem les plantilles en format .psd (Photoshop / Gimp) que necessitem per al nostre vídeo. Recordeu que hi ha tres elements que són recomanats si voleu afegir el vídeo al projecte Mestresclass:

  1. Títol general, que mostra el logotip de Mestresclass.
  2. Títol específic*, on hi ha el títol específic, i el nom de l’assignatura i del tema que s’explica en el vídeo.
  3. Crèdits*, on cal que aparegui el nom de l’autor o autors, el nom del centre educatiu i la data de realització.

Aquests elements han de complir unes característiques determinades, que podreu consultar a la guia d’estil.
(*Els elements títol especific i crèdits cal editar-los mitjançant Photoshop o Gimp i guardar-los en format .jpg)

1.5. Editar el vídeoTornar al menú


  • Tenir a punt els elements de títol general, títol específic i crèdits.
  • Tenir a punt els elements que apareixeran, ja siguin vídeos, imatges o locucions.
  • Importar tots els elements dins el programari d’edició Windows Movie Maker (tutorial).
  • Col·locar-los dins la línia de temps del programa, seguint l’ordre que haurem establert en el guió, i respectant les indicacions de la guia d’estil referents a títols i temps de cada element.
  • Exportar el vídeo a la mida de 1280 x 720 píxels, format 16:9.

Nota: és important treballar amb l’última versió de Windows Movie Maker (live), ja que presenta les opcions de publicació òptimes que es requereixen per al projecte Mestresclass (1280 x 720 píxels) i també una opció d’exportació directa a YouTube.

(Proposem l’ús de Movie Maker perquè es troba a tots els centres educatius catalans i és a l’abast de tot el professorat. Per descomptat, si es coneixen altres editors digitals -i, sobretot, si són oberts-, es pot emprar el programari més adient per a cadascú).

1.6. Publicar el vídeoTornar al menú


  • Cal penjar el vídeo a la plataforma oberta que es desitgi (us suggerim YouTube o Vimeo) i immediatament donar-ho a conèixer a la coordinació del projecte Mestresclass amb un tuit directe a @mestresclass o donant-vos d’alta aquí.
  • Un cop el tinguem pujat, anirem a les opcions de compartir / inserir i copiarem el codi HTML per publicar-lo on vulguem. És un codi del tipus:

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”http://www.youtube.com/ </iframe>

  • Si us heu donat d’alta al blog, tindreu el vostre usuari i podreu pujar el vídeo directament amb el codi que hem esmentat anteriorment.
  • Previsualitzem la pàgina de l’article per comprovar que ho hem fet bé.

Editar

2. TipologiesTornar al menú

2.1. Gravació de veu i imatges relacionades

Per editar aquest vídeo, hem de:

1) Enregistrar un àudio realitzat amb un editor de sons a través de l’ordinador.

2) Seleccionar una seqüència d’imatges estàtiques (en .jpg, no en format vídeo).

3) Integrar l’àudio i les imatges en un clip generat amb el Windows Movie Maker.

Eines (selecció)

  • Edició d’àudio: Audacity. Eina gratuïta compatible amb tots els sistemes operatius. La gravació és exportable a fitxers de diversos formats, de manera que els alumnes els podrien descarregar i accedir-hi fàcilment des de qualsevol lloc.
  • Edició de vídeo: Windows Movie Maker.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=zRuLkyLx3No&feature=player_embedded’]

2.2. Gravació de veu i captura d’acció a la pantalla de l’ordinadorTornar al menú

Hi ha molts programes que permeten gravar una explicació en àudio simultàniament a l’enregistrament de l’activitat que anem realitzant a la pantalla del PC: moviment del cursor, tecleig i veu. Aquestes eines són molt útils si volem editar un vídeo temàtic per donar instruccions sobre l’ús d’un recurs o eina TIC o volem tractar unitats temàtiques relacionades amb l’alfabetització digital, les xarxes socials, els webs recomanats per a una assignatura, etc. També podem fer-ho servir si el nostre objectiu és enregistrar una activitat en línia realitzada amb els estudiants mitjançant Google + o una altra xarxa social. En aquest cas, el vídeo pot ser útil per a molts altres professors, que hi trobaran bones pràctiques metodològiques d’ensenyament-aprenentatge a la xarxa.

Eines:

Exemples

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=iMqCSgqzmiQ&feature=player_embedded’ width=”639″ height=”359″ /]

Tipologies derivades

Lliçons amb una pissarra digital on escriure fórmules o paraules

2.3. Gravació de veu, imatge física del professor a classe i captura de qualsevol activitat a la pantalla (PowerPoint, pdf, etc).Tornar al menú

En la gamma de tecnologies més sofisticades es troben aplicacions anomenades “Lecture Capture” (captura de classe), utilitzades cada vegada més en universitats de tot el món com a valor afegit per atreure estudiants al seu programa. Aquesta tecnologia és molt versàtil i fàcil d’utilitzar per part del professorat.
Aquest tipus de programari permet capturar la veu i la imatge física del professor dins de la classe i qualsevol PowerPoint que es projecti a la pantalla del PC o PDI. També permet incloure una transcripció escrita de la classe i adjuntar un document pdf per completar l’explicació.
El professor pot capturar la classe en un sol clic. En acabar, les dades s’emmagatzemen directament en un maquinari local o s’envien al núvol a través d’Internet. Els estudiants poden accedir remotament a la gravació, ja sigui en temps real o a posteriori.
Moltes universitats en el món, com la Michigan State University, la Universitat de Carolina del Nord i la Universitat de Ginebra, porten anys aprofitant aquesta tecnologia per oferir el seu contingut acadèmic en línia.
L’estudiant pot trobar-ho útil per repassar aquells conceptes que no li van quedar clars o que troba especialment difícils.

Una variant més senzilla és l’enregistrament d’una classe amb webcam (Trobareu una explicació d’aquest procés al Taller de vídeo: Enregistrament de vídeo amb càmera web).

Eines

Exemples

Tipologies derivades

Filmació del professor combinada amb altres formats

Altres eines

3. ExemplesTornar al menú

Repositoris de vídeo: